Feed on
Posts
Comments

PIM 3

Håller just nu på med att försöka klara PIM 3. Ett pedagogiskt minne ska man välja att presentera. SÅ SVÅRT! Man har ju så många! Men vilka passar bra – och vilka kan man fixa bilder till? Och vilka är viktiga för andra?

Det är så spännande att ”pimma”, och mycket lärorikt. Men det som är mest intressant är ju hur man sedan använder sina kunskaper med sina elever och i sin undervisning. Tekniken öppnar så många vägar att jag kan bli stressad av det. Man KAN ju spela in alla barnens glosor och lägga över dem på barnens mp3 så att de kan träna på dem genom att lyssna hemma också. Man KAN ju spela in en övningscd med sång och textläsning till sexornas luciatåg så att de kan träna hemma också. Man KAN lägga ut läxorna på hemsidan så att barnen kan gå in där om de tappat bort läxan osv. Man KAN läsa in texter till de barn som har svårt med läsningen så att de kan både lyssna och läsa. Man KAN göra egna små filmer/powerpoints och liknande istället för att bara prata om ett ämne. Det finns ju ALLA möjligheter!!!

MEN… även om detta är smidigt och väldigt bra för barnen – så tar det ju trots allt lite tid för mig att göra det. Så alla möjligheter kan stressa mig.

Jag vill ju göra allt jag kan för att hjälpa alla barnen. Och när nu ALLA möjligheter nu finns – varför finns då inte tiden???

Det var ju inte meningen att jag skulle gnälla, men när jag nu läser igenom vad jag skrivit så låter det en aning gnälligt… Hm… Förstå mig rätt – jag är GLAD över IKT!!! Verkligen!!! Det är sååååå roligt!

Saras bilder 748

2 Responses to “PIM 3”

  1. Öpedagogen skriver:

    Åhh vilken fin bild. Jag fotograferar mycket och jag bara älskar att fotografera vattendroppar …

  2. Lotta skriver:

    Gnäll??
    Jag håller med dig, visst är det kul med IKT!! Vad jag inte förstår är varför du inte tillåter dig att känna som du gör, att tiden faktiskt inte finns. För det gör den inte. Har du någonstans hört talas om någon koppling mellan stoffet vi ska undervisa om d.v.s centralt innehåll och den tid som eleverna är garanterade (timplanen)? Nej, innehållet som består av 146 moment eller ”punkter” med tillhörande delmoment (ca 5-6 i vissa fall) i åk 1-3 ska avklaras inom utsatt tid i timplanen. Det är märkligt tycker jag och väldigt orimligt! Det är enkel matematik.
    Visst, ofta dras man iväg och vill göra så mycket, ibland kanske för omständigt, men det måste ju först finnas förutsättningar för att faktiskt klara av att genomföra det som vi är ålagda. Det är inget gnäll, det är befogad kritik som BÖR komma fram och diskuteras.

Leave a Reply

Hoppa till verktygsfältet